Adjuvant therapy for renal cell carcinoma : Relevant patient and tumor factors.

The gold standard in the treatment of localized and locally advanced renal cell carcinoma is surgery. Nevertheless, there is still a risk of tumor relapse. Reducing the risk of recurrence and extending overall survival is the goal of subsequent adjuvant treatment. The aim of this work is to discuss the current and future landscape of adjuvant therapy, taking into account the risk-benefit balance in the individual patient selected for adjuvant treatment. The immune checkpoint inhibitor (CPI) pembrolizumab demonstrated a significant increase in disease-free and overall survival after surgery for the first time. However, other CPI studies demonstrated no improvement. Patient selection for adjuvant treatment is currently based on the parameters of the TNM system. Prospective biomarkers are currently not available. Here, kidney injury molecule‑1 (KIM-1) represents an initial promising biomarker in the prediction of adjuvant immunotherapy.

Der Goldstandard in der Therapie des lokalisierten Nierenzellkarzinoms (NZK) ist die operative Entfernung des Tumors. Dennoch besteht das Risiko für einen Tumorrückfall. Die Senkung des Rezidivrisikos und eine Verlängerung des Überlebens ist das Ziel einer nachfolgenden adjuvanten Behandlung. Ziel der Arbeit ist die Diskussion der aktuellen und zukünftigen adjuvanten Therapielandschaft unter Berücksichtigung der Risiko-Nutzen-Balance bei der individuellen Patientenauswahl für eine adjuvante Behandlung. Der Immun-Checkpoint-Inhibitor (CPI) Pembrolizumab zeigte erstmals eine signifikante Verlängerung des krankheitsfreien und des Gesamtüberlebens nach erfolgter Operation; andere CPI-Studien zeigten hingegen keine Verbesserung. Die Patientenauswahl für eine adjuvante Behandlung erfolgt derzeitig anhand der Parameter des TNM-Systems („tumour, node, metastasis“). Prospektive Biomarker sind aktuell nicht vorhanden. Jedoch stellt das „kidney injury molecule-1“ (KIM-1) in der Prädiktion der adjuvanten Immuntherapie einen ersten vielversprechenden Biomarker dar.

Urologie (Heidelberg, Germany). 2024 Nov 15 [Epub ahead of print]

Jens Bedke, Viktor Grünwald

Klinik für Urologie & Transplantationschirurgie, Eva Mayr-Stihl Cancer Center Stuttgart, Klinikum Stuttgart, Kriegsbergstraße 60, 70191, Stuttgart, Deutschland. ., Klinik für Innere Medizin (Tumorforschung) und Klinik für Urologie, Westdeutsches Tumorzentrum Essen, Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.